Luftwaffe: 15.04.1945

Podľa svedectva miestnych pamätníkov došlo k tejto udalosti na jar 1945, lietadlo dopadlo na terasu obrábaného poľa, nemecký pilot sa zachránil na padáku. 
Na jeseň roku 1987 uskutočnila skupina nadšencov pre leteckú archeológiu z Trenčína výkop havarovaného nemeckého lietadla z 2.svetovej vojny na lokalite Kykula pod Machnácom nedaleko moravsko-slovenskej hranice. V ťažkom horskom teréne sa im podarilo v hĺbke cca 2 metre odkryť motor DB 605 so zvyškom kanónu MG 151/20, guľomet MG 131 atď. Na základe týchto nálezov bol určený typ lietadla ako Bf 109 G. 
Podľa výrobného čísla umiestneného na držiaku kľukoveho hriadela (11701433 - vyrobený v podniku Daimler-Benz v Genshagen) a typu sviečky (Beriem F 280 E 43 (G.Nr . 9-4158 A-1)) bolo možné určiť typ motora ako DB 605 DC, umožňujúci za použitia systému MW 50 dosiahnutie výkonu 2000 k pri plniacom tlaku 1,98 ata a otáčkach 2800 ot / m. Tento motor stal súčastou zbierky Slavičínského múzea.

Tieto motory boli výlučne použité iba u Bf 109G-10 alebo K-4. "Kurfursta" sme vylúčili vzhľadom k použitej výzbroji MG 151/20. Zostávalo určiť podnik, v ktorom bola táto mašina vyrobená. Priamo na mieste sme mohli len konštatovať, že to nemohla byt variant G-10 s kanónom Mk 108 (G-10/U4),  produkovaná továrnou WNF. Do úvahy prichádzali stodeviatky vyrábané v Erle (G-10, G-10/R6) alebo priezkumná varianta G-10/R2 z WNF. Obmedzenú sériu z materského závodu Mtt sme vzhľadom na množstvo vyrobených kusov (cca 80) a použité subvarianty motora predbežne vyradil z okruhu kandidátov. 

V rokoch 2006-2008 sme toto miesto s priateľmi niekoľkokrát navštívili, vypočuli znova pamätníkov a prehľadali miesto dopadu a široké okolie. Ďalšie dôkazy a fragmenty nálezov nás viedli k tomu, že sme boli presvedčení, že tento messerschmitt bol prieskumná varianta Bf 109G-10/R2. Do úvahy tak pripadali jednotky 1./NAG 14 operujúca v marci 1945 z neďalekého letiska v Trenčianskych Biskupiciach alebo 1./NAG 2, ktorá pôsobila od februára 1945 v Nerědíne.
V kolónke strát posledne menovanej jednotky figuruje ku dnu 15.04.1945 jedna 100% strata Bf 109G-10/R2 W.Nr.771129 "biela 15", ktorá havarovala z dôvodu poruchy motora severozápadne od Trenčína, pričom pilot sa zachránil na padáku. 

Na základe týchto faktu je zrejmé, že k havárii na Kykula došlo 15.04.1945. V tento deň z letiska v Nerědíne vyštartovala ráno Rotte prieskumných Messerschmittov Bf 109 s podvesenými prídavnými nádržami z jednotky taktického prieskumu 1./NAG 2, pravdepodobne aby zistila situáciu v priestore Trenčína, kde prebiehala ofenzíva 1. Rumunskej kráľovskej armády a 40. sovietskej armády, ktorú zo vzduchu aktívne podporoval 1. Rumunský kráľovský letecký zbor. Ešte pred dosiahnutím frontovej línie po uletení asi 90 vzdušných km došlo k poruche pohonnej jednotky u Bf 109G-10/R2 W.Nr. 771129 "biela 15". Vzhľadom k hornatému terénu Bielych Karpát a nízkej hladine letu potom zrejme pilotovi neostávalo nič iné ako použiť padák a zažiť ostreľovanie tylových jednotiek Wehrmachtu (pilot nakoniec vyviazol bez zranení), ktoré si zrejme nebol isté identitou lietadla. V tomto priestore totiž operovali aj rumunské stodeviatky zo Zvolena.

Jednotka 1./NAG (Nahaufklärungsgruppe) 2. Od 08.02.1945 do mája 1945 mala svoju základňu na letisku Olomouc - Neredín (Olmütz-West). Pod velením Lt. Kurta Kohlhagena (RK, 17 v.) vykonávala taktický priuzkum predovšetkým v oblasti Sliezska a sev. Moravy. Dňa 16.04.1945 o 08:00 hod mala v stave ešte 15 Bf 109 G-6/R2, G-8, G-10/R2 a G-10/U4, z toho 11 bolo schopných operačného nasadenie. 
Lietadlo samotné bolo vyrobené v priebehu marca 1945 v bloku 770900-771199, v poslednej asi 100ks sérii. Celkovo bolo vyrobené v podniku WNF od januára 1945 odhadom na 300ks Bf 109 G-10/R2. 

Meno pilota, aj keď nie je potvrdené je pravdepodobne Ofw. Dietrich, ktorého zaradením bol Stab NAG 2.

Zdroj: R. Frajt;